Blog > Komentarze do wpisu
Rembrandt van Rijn - Lekcja anatomii doktora Tulpa

Rembrandt van Rijn - Lekcja anatomii doktora Tulpa, prostokąt poziomy.

Obraz ten ma wymiary 169,5 x 216,5 cm, znajduje się w Mauritshuis, Koninklijk Kabinet van Schilderijen,w Hadze;namalowany w 1632 (epoka baroku). Technika to olej na płótnie.

Tematyka obrazu jest świecka. Na obrazie przedstawiona jest sekcja zwłok złodzieja (Adriaana Adriaansza). Rytuał dokonywany w Amsterdamie co roku, pokaz autopsji były wówczas bardzo popularne w Europie i gromadziły osoby także spoza kręgu medycznego. Do sekcji zwłok używano zazwyczaj ciał skazanych na śmierć przestępców ("bohatera" obrazu skazano na karę śmierci za kradzież płaszcza). Sekcję zwłok przedstawia Nicolas Tulp (faktycznie istniejąca postać - holenderski lekarz, chirurg i burmistrz Amsterdamu). Przedstawienie w ten sposób ludzkiego ciała jest jedną z cech baroku, w którym powszechne było interesowanie się ludzkim ciałem, czasem bardzo dogłębnie.

Na obrazie pojawia się postać doktora Tulpa, jednak centraklną postacią jest nieboszczyk, na którego pada zupełnie inne światło niż na resztę osób znajdujących się w prosektorium. Grupa osób to prawdopodobnie wysoko postawieni mieszkańcy holenderskiej stolicy obserwujący z zaciekawieniem czynności wykonywane przez lekarza. Na obrazie nie pojawia się postać preparatora, który zajmował się przygotowaniem zwłok do pokazu. Tulp nie podejmuje się tu także właściwej sekcji, stąd na obrazie brakuje jakichkolwiek narzędzi do cięcia. Obraz jest nieco fikcyjny z tego powodu, że sekcję zwłok prawidłowo zaczynano nie od ręki, lecz od brzucha zmarłego - tutaj autor prawdopodobnie nie chciał zniesmaczyć społeczeństwa XVII-wiecznego. W prawym dolnym rogu znajduje się otwarta księga, prawdopodobnie 'De Humani Corporis Fabrica' autorstwa Andreasa Vesaliusa.W głębii obrazu na ścianie widnieje podpis artysty 'Rembrandt f 1632' - co świadczy o tym, że Rembrandt już wtedy był świadom swojej wartości jako artysty. Litera 'f' przyporządkowana była wielkim mistrzom (m.in. Tycjan, Rafael czy Leonardo da Vinci również sygnowali swoje nazwiska w ten sposób).

Kolorystyka na obrazie jest przytłumiona, raczej ciepłe światło. Przeważają ciepłe barwy, jasne i kontrastująca z nimi czerń szat postaci. Pomieszczenie jest słabo oświetlone, prawdopodobnie jest to żyrandol ze świec zawieszony pod sufitem, stąd ciepłe ugry, ochra i żółcienie. Na obrazie bardzo uwydatniony jest światłocień, co również jest bardzo ważnym i kluczowym zagadnieniem cechującym okres XVII- wiecznego malarstwa barokowego.

Na tym obrazie widać, co cechowało twórczość Rembrandta - widzimy doskonałe operowanie światłem i głębokim cieniem. Wspólną cechą obrazów Rembrandta jest także dramatyczne oświetlenie malowanych scen, co możemy zaobserwować przyglądając się choćby złodziejowi, którego ciało bije jasnym blaskiem, zupełnie niepasującym do warunków oświetlenia w tym pomieszczeniu. Dla wszystkich dzieł wspólna jest także kolorystyka, choć na początku nieco zimna, z czasem zmieniała się na coraz cieplejszą, od niebiesko-zielonych po złoto-brązową.

(przesłała Magdalena Łężak)

piątek, 05 marca 2010, kathleena

Polecane wpisy

  • update

    Witajcie drodzy czytelnicy! Niezmiernie się cieszę, że informacje na blogu Wam pomagają, że nadal odwiedzacie stronę mimo braku jakiejkolwiek aktualizacji od po

  • Pablo Picasso przy pracy (film)

    Źródło: "Picasso and Matisse" documentery. Muzyka: James Horner - "Of One Heart Of One Mind" ("A Beautiful Mind" soundtrack). Byk.

  • Vincent Van Gogh - autoportrety (film)

    Vincent Van Gogh Dutch Artist 1853-1890 "Self Portraits" by Philip Scott Johnson.