Blog > Komentarze do wpisu
Michelangelo Merisi da Caravaggio - Wieczerza w Emaus

Michelangelo Merisi da Caravaggio - Wieczerza w Emaus.

Olej na płótnie z 1601-1602 roku, wystawiony w National Galery, Londyn Kształt pola obrazowego prostokąt w poziomie (140x197).

W scenie uczestniczy Chrystus, dwóch uczniów i oberżysta Światło pada z lewej strony (jak w większości dzieł Caravaggia), jednak oprócz tego da się zauważyć blask bijący z lica Chrystusa Ukazuje się uczniom „pod inną postacią’’(czy to może tłumaczyć brak brody?), przedstawieni są oni w momencie zaskoczenia, kiedy zdaja sobie sprawę że mają przed sobą Zbawiciela. Oberżysta nie wie oczywiście o co chodzi tylko uczniowie go rozpoznają W gestach Jezusa i uczniów dopatrywano się znaczeń symbolicznych. Wyciągnięta ręka Chrystusa, w którą wpatrują się uczniowie, może oznaczać nie tylko błogosławieństwo, ale także powołanie, tak jak we wcześniejszym o trzy lata obrazie tego samego artysty – „Powołanie świętego Mateusza”. Zachowanie uczniów byłoby odpowiedzią na ten gest powołania.

Na stole leżą symbole Eucharystii; winogrona, woda, wino i jabłko Kunsztowne opracowanie martwej natury przywodzi na myśl obrazy biegłych w sztuce oddania detalu mistrzów flamandzkich. Detale i martwa natura, intensywność kolorów i modelunek draperii świadczą o inspiracji obrazami Giambattista Moretto z Brescii.

Podkreślając fakt, ze Chrystus nie podlega ziemskim prawom, Caravaggio izoluje Go od świeckiego, realistycznego otoczenia. Przedstawia Jezusa bez zarostu, wbrew tradycji ikonograficznej, ale zgodnie ze słowami św Marka, iż ukazał się On „w innej postaci” Obok Chrystusa po prawej stronie siedzi Kleofas, szeroko rozkłada ramiona , przypomina o ukrzyżowaniu.

U Caravaggia przedmioty są oświetlone sztucznym światłem Światłocień służy do wydobycia nastroju, podkreśla walory bryły, punktuje najważniejsze części kompozycji, wręcz komponuje obraz W baroku artyści interesowali się światłem jako substancja stwarzającą iluzję jego materii albo też posługiwali się różnicami światłocieniowymi dla nowego rozwiązania zagadnień przestrzeni i dla spotęgowania wartości emocjonalnych dzieła.

Caravaggio namalował „Wieczerze w Emaus” w sposób naturalistyczny Wystudiowane z natury postacie uczestników sceny wykonują retoryczne gesty , ilustrujące ich reakcje psychiczne, a jednocześnie organizujące strukturę obrazu.

Funkcję urealniania przestrzeni malarskiej aktywnie angażującej widza, spełnia również kosz z owocami wysunięty, poza krawędź stołu Artysta malował z przejmująca ekspresja, nie liczył się z akademickimi zasadami konstrukcji obrazu Cztery postaci tworzą prosta scenę, przy zachowaniu charakterystycznego popiersiowego kadrowania. Plamy żywych barw, obwiedzione precyzyjnym konturem, składają się na chłodna, jakby emaliową powierzchnię malowidła. Kompozycja jest nieskomplikowana, tło neutralne Cała uwaga koncentruje się na postaciach ukazane są ciemne przestrzenie.

(przesłała Basia Łakomiak)

piątek, 05 marca 2010, kathleena

Polecane wpisy

  • update

    Witajcie drodzy czytelnicy! Niezmiernie się cieszę, że informacje na blogu Wam pomagają, że nadal odwiedzacie stronę mimo braku jakiejkolwiek aktualizacji od po

  • Pablo Picasso przy pracy (film)

    Źródło: "Picasso and Matisse" documentery. Muzyka: James Horner - "Of One Heart Of One Mind" ("A Beautiful Mind" soundtrack). Byk.

  • Vincent Van Gogh - autoportrety (film)

    Vincent Van Gogh Dutch Artist 1853-1890 "Self Portraits" by Philip Scott Johnson.