Blog > Komentarze do wpisu
Jan Vermeer van Delft - Dziewczyna czytająca list

Jan Vermeer van Delft - Dziewczyna czytająca list (około ok. 1657 r.).

dziewczyna czytająca list veermer

Olej na płótnie, 83 x 64,5 cm, Galeria Drezdeńska.

Kształt pola obrazowego: prostokąt pionowy.
Obraz przedstawia postać kobiety we wnętrzu. Kompozycja otwarta, statyczna, oparta na zasadach równowagi (z lewej strony przedstawione jest otwarte okno, a z prawej jego przeciwstawieniem jest kotara). Centrum kompozycji wyznacza postać stojącej dziewczyny, odgrodzonej stołem od widza, centrum geometryczne jest tożsame z centrum treściowym (głowa dziewczyny). W obrazie dominują kierunki wertykalne (pionowe). Dolna część obrazu jest zabudowana, podczas, gdy w górnej dominuje pusta ściana, na tle której przedstawiona jest postać dziewczyny. Kompozycja jest wieloplanowa, plany są lekko wyodrębnione. Ggłębia oddana jest za pomocą perspektywy linearnej (rysunkowej lub wykreślnej).

Obraz przedstawia pomieszczenie, w którym przed otwartym oknem stoi dziewczyna i w napięciu i z wielką uwagą czyta list. Kobieta przedstawiona jest z profilu, ale jej twarz odbija się w szybkach okiennych. Na pierwszym planie znajduje się stół, na którym jest rozłożony i udrapowany bogato zdobiony obrus, wyglądem przypominający dzisiejszy dywan. Na nim spoczywa misa z owocami: brzoskwiniami i jabłkami. Z prawej strony zwisa zielona kotara, rozwieszona na drążku, biegnącym wzdłuż górnej krawędzi płótna. Inna zasłona, koloru czerwonego, zawieszona jest przy oknie.

Barwy są złamane, delikatne. Obraz jest namalowany w szerokiej gamie barwnej (występują zarówno barwy ciepłe, jak zimne), ale w układzie barw zdecydowanie dominują oliwkowe zielenie. W obrazie występują bardzo delikatne kontrasty temperaturowe, (kobierzec,
którym przykryty jest stół utkany jest z błękitnych i czerwonych nitek, czerwona kotara okna przeciwstawiona jest oświetlonej zielonkawo framudze), ale w zasadzie całość jest niezwykle stonowana i wysublimowana kolorystycznie. Plany są lekko zróżnicowane według tradycyjnych reguł perspektywy malarskiej (bliżej ciepłe tony, dalej – chłodniejsze).

Źródło światła jest poza obrazem, jest to światło naturalne, dzienne, wpadające przez otwarte okno. Światło pada od strony lewej w kierunku prawej, oświetlając przede wszystkim zwróconą ku oknu postać dziewczyny oraz konsekwentnie rozświetlając od lewej strony wszystkie elementy obrazu. Światło miękko modeluje kształty, fałdy ubioru, połyskuje na ołowianych złączach szyb okiennych, oświetla zawieszone kotary oraz pofałdowaną tkaninę, którą nakryto stół. Występują kontrasty światłocieniowe. Światło znakomicie różnicuje materię malowanych przedmiotów. Najjaśniejsze punkty obrazu stanowią: twarz dziewczyny, jej dłonie i trzymany w nich list, plama jasnego światła odbija się też od ściany poza postacią dziewczyny.

Dzieło malowane jest realistycznie (realistyczny sposób obrazowania).
Najważniejszym środkiem wyrazu jest światło (ogromna siła oddziaływania).
W obrazie dominuje nastrój spokoju, ciszy i intymności (kameralne piękno codzienności).
Obraz przemawia gładkim sposobem malowania i niezwykłą dbałością o szczegóły.
Znakomicie oddana jest materia przedmiotów.
Postać dziewczyny ukazana jest na tle pustej przestrzeni ściany, co podkreśla nastrój wyizolowania i intymności.

Interpretacja.

Uchylone okno w przenośnym sensie podkreśla tęsknotę kobiety, żeby wydostać się z domowej strefy, i wyraża jej pragnienie kontaktu ze światem zewntętrznym, od którego, ona, jako gospodyni domowa, zgodnie z przyjętymi normami, jest w znacznej części odcięta.

Misa z owocami, która leży na fałdach obrusa, symbolizuje pozamałżeńskie związki, które łamią nakaz czystości. Taki związek zajdzie lub może właśnie zachodzi dzięki temu listowi (początek potajemnej miłości), a jabłka i brzoskwinie (malum persicum) mają przypominać nam grzech Ewy.

Zdjęcie rentgenowskie obrazu pokazuje, że początkowo Vermeer zamierzał umieścić na obrazie postać Kupidyna, który miał pokazywać, że kobieta czyta list miłosny.

niedziela, 29 listopada 2009, kathleena

Polecane wpisy

  • update

    Witajcie drodzy czytelnicy! Niezmiernie się cieszę, że informacje na blogu Wam pomagają, że nadal odwiedzacie stronę mimo braku jakiejkolwiek aktualizacji od po

  • Pablo Picasso przy pracy (film)

    Źródło: "Picasso and Matisse" documentery. Muzyka: James Horner - "Of One Heart Of One Mind" ("A Beautiful Mind" soundtrack). Byk.

  • Vincent Van Gogh - autoportrety (film)

    Vincent Van Gogh Dutch Artist 1853-1890 "Self Portraits" by Philip Scott Johnson.